phone
לפרטים חייגו:
03-6081911
  • לתיאום פגישה עם יוסי וקס והצוות
    ולעלות על נתיב להצלחה
    השאירו פרטים בטופס

במחשבה תחילה: בין הצלחה אישית להצלחה עסקית

במחשבה תחילה: בין הצלחה אישית להצלחה עסקית

כמו שקשה להפריד בין הגוף לנפש, כך ההצלחה בעסקים נובעת ישירות מההצלחה האישית. אם האדם חש שהוא מצליח במישור הפרטי, הוא יוכל להצליח גם במישור העסקי. שיטת "סרגל ההישגים המאוזן" מאפשרת לכל בעל עסק לעלות על המסלול להצלחה בצורה מובנית ומסודרת

מאת יורם רביב *

בעולם העסקים, כשמדברים על הצלחה, מקובל להתייחס בעיקר להצלחת העסק או הארגון. אנשי המקצוע נוהגים לתאר את כל ההיבטים הטכניים, הפיננסיים והאחרים הכרוכים בעסק, כאילו הוא היה ישות עצמאית וחיה. המציאות מלמדת, לעומת זאת, שהמצב שונה במקצת. הצלחת העסק, במיוחד בעסקים קטנים ובינוניים, משקפת, למעשה, את ההצלחה האישית של בעליו, ולו רק בגלל שהעסק נוסד והוקם על ידיו, בהתאם לאופיו, לשאיפותיו ולתחומי העניין שלו. מכאן ברור, שאם השאיפות העסקיות של בעל העסק אינן תואמות את הרצונות והצרכים האישיים שלו, הרי שהוא ייתקל בקשיים לאורך זמן. החזון העסקי והחזון האישי כרוכים זה בזה: אם אתה, כבעל העסק, חש תסכול, אי שביעות רצון והעדר מיקוד, תהיה לכך השפעה מכרעת ומיידית על המשך התנהלות העסק, על ביצועיו ועל תוצאותיו.

 

השאיפה הטבעית שלך היא לגדול, לצמוח ולהצליח, אבל כדי להבטיח את ההצלחה העתידית של העסק, אתה חייב לקחת מדי פעם "פסק זמן" מן המירוץ היומיומי. בפסק הזמן הזה תוכל לערוך בירור יסודי של שאיפותיך ורצונותיך ושל דרכי ההתנהלות שלך להשגתן. תצטרך לשאול את עצמך, האם כבר השגת את המטרה שבשבילה הקמת את העסק, או שאולי יש לך מטרות אחרות? האם אתה יודע מה הייעוד שלך ולאן ברצונך להגיע? האם העסק מסייע לך להגשים את חלומותיך? ושאלות דומות. לכאורה, זו דרישה קצת "גבוהה" ו"פילוסופית" ועיסוק בעניינים רוחניים "מיותרים", אבל רק מענה על שאלות אלה יגלה לך את התובנות האמיתיות על עצמך ועל העסק, יבהיר לך את מטרותיך האמיתיות בחיים ויוביל אותך למסלול ההצלחה.

 

כמובן, הצלחת העסק נובעת מהצלחת בעליו, אבל אי אפשר לצפות להצלחה רק על בסיס משאלת-לב. צריך לעשות פעולות שיניבו את ההצלחה. הסיפור הבא מסכם את הדברים בדרך מעט שונה:

 

אדם אחד התפלל במשך שנים לאלוהים וביקש שיעזור לו לזכות בלוטו. הוא כל כך דבק בתפילתו, עד שנכמרו רחמיהם של המלאכים והם התגייסו לטובתו אצל ה"בוס". להפתעתם, אומר להם אלוהים, "אין בעיה, אבל שקודם יקנה סוף סוף כרטיס".

 

סרגל ההישגים האישי המאוזן (Personal Balanced Scorecard)

 

ארגונים רבים בעולם אימצו בשנים האחרונות את שיטת "סרגל ההישגים המאוזן". בעזרת השיטה ניתן להגדיר את מטרות העסק, יעדיו ומשימותיו ולאזן בין הגורמים השונים הנדרשים להצלחה ובין התוצאות המצופות – תוך מדידה של הנושאים הקריטיים להצלחה. מתוך שיטה זו התפתחה גרסה נפרדת, הנקראת "סרגל ההישגים האישי המאוזן", ובאמצעותה יכולים אנשי עסקים ללמוד על עצמם ועל העתיד הרצוי להם ולעסק באופן טוב יותר.

אלה הדברים ש"סרגל ההישגים האישי המאוזן" יכול לעשות עבורך, בעל העסק:

– לאפשר לך להקשיב באופן יותר אפקטיבי ל"קולך הפנימי", למה שבאמת מניע אותך.

– למצוא איזון בין השאיפה האישית שלך ובין ההתנהגות שלך.

– למצוא איזון בין שאיפתך האישית לבין השאיפות של העסק.

– לצמצם את הפער בין חייך האישיים לבין דרך ההתנהלות שלך בעסק.

– להיות מסוגל לתמוך בעובדים בעסק, להדריך אותם ולסייע גם להם להשתפר.

– ליצור מסגרת מגובשת ומסודרת לפעילות העתידית שלך ולהביא לשיפור עצמי.

 

 שיטת 3 השלבים של נתיב יעוץ

 

השיטה כוללת שבעה שלבים, הקשורים זה בזה כמו בשרשרת (ר' טבלה). בכל שלב נערך בירור יסודי של נושאים ועניינים, שיוביל אותך למסקנות חדשות ולפעולות מתבקשות ויחבר אותך לחוליה הבאה:

שלב 1: ייעוד אישי

שלב 2: חזון אישי

שלב 3: ערכים אישיים

שלב 4: גורמי הצלחה קריטיים ותפקידי מפתח

שלב 5: מטרות ויעדים אישיים

שלב 6: מדדים ומשימות אישיים

שלב 7: פעולות אישיות לשיפור

שלבים 4-1 כוללים הגדרה וכתיבה של השאיפות האישיות לטווח של 25-15 שנה קדימה: ייעוד, חזון וערכים אישיים.

שלבים 6-5 מפרקים את השאיפות למטרות מוגדרות לטווח של מספר שנים, ליעדים ברורים ומדידים לשנה או לחודשים הקרובים, למדדים המתאימים ולמשימות יומיומיות, שיביאו למימוש מעשי של כל יעד.

שלב 7 דן בפער שבין השאיפות לעתיד להתנהגות היומיומית ובתהליך השיפור העתידי.

ביצוע כל השלבים יניב את התובנות המתאימות לך ואת הפעולות העתידיות שיובילו להצלחה שלך. זכור: רק איזון בין העבודה, המשפחה, החברים, הבריאות, הפעילות הגופנית והרווחה האישית  יוביל להצלחה אמיתית לאורך זמן.

*יועץ אסטרטגי וניהולי, מאמן בכיר, המומחה בהקמת מערכות בקרה והתייעלות, ואחד מכותבי הספר: "מעסק שורד לעסק מצליח – ניהול ללא חריגה בבנק".

רוצים ללמוד כיצד ליצור הצלחה אישית ועסקית בצורה הטובה ביותר? חייגו עכשיו 03-6081911!