phone
לפרטים חייגו:
03-6081911
  • לתיאום פגישה עם יוסי וקס והצוות
    ולעלות על נתיב להצלחה
    השאירו פרטים בטופס

גיוס עובדים וניתוח העיסוק

גיוס עובדים וניתוח העיסוק

העסק הקטן, הנדרש מעת לעת להגדיל את מצבת העובדים, לא יכול להעסיק עובד שלא בתפקיד הנכון או ליצור אבטלה סמויה. לכן כל כך חשוב להגדיר מראש מה מצפים מהעובד, מה הכישורים והמיומנויות ההכרחיים לו, מה התכונות שכדאי שיהיו לו והאם הוא יתאים ל"רוח החברה"

עוזרים לעסק עם או בלי עובדים

בין אם אתה כבר מעסיק עובדים ובין אם לאו, סביר להניח כי תגייס עובדים בעתיד, מאחר שצמיחת העסק עוברת דרך גיוס כוח-אדם (כדי שתוכל לשהות זמן רב יותר ב"מרפסת הניהול", אתה זקוק לעובדים תחתיך). לפני שאתה מגייס עובד חדש, שאל את עצמך אם באמת יש בו צורך. לעיתים קרובות מדי, החלטת הגיוס היא ספונטנית, מ"הבטן", ולאו דווקא מהסיבות הנכונות. רבים מחליטים לחפש עובד חדש בגלל עובד שמתלונן על עומס ומבקש עזרה, מבלי לברר אם מדובר בצורך אמיתי או במצב זמני בלבד. במקרים רבים, בעל העסק יודע רק במעומעם מה הוא באמת צריך (אלא אם נדרש תפקיד מקצועי ומוגדר, כמו מנהל כספים או מנהלת חשבונות), ובדרך כלל, הוא חושב רק כמה זה יעלה לו ואם יעמוד בזה.

 שירות גם עבור One man company

לרוב, בעל העסק הקטן הוא "תזמורת של איש אחד" (One man company) וממלא תפקידים שונים בעסק, במקביל. משום כך, הוא מצפה שגם העובד יהיה כמותו: שיבצע יותר מתפקיד אחד ויושיט יד כשיש מחסור בכוח-אדם. כך, למשל, מנהל הכספים עשוי יום אחד לעבוד בקו הייצור, או להחליף את המזכירה – ואפילו לעסוק במכירות. גישה זו אינה מתאימה לכל עסק.

 

לאחר שהחלטת, כי הכרחי לגייס עובד, עליך לבחור את הדרך בה תגייס אותו. אפשר לנסות לאתר אותו באמצעות חברים או עובדים, בשיטת "חבר מביא חבר", לפרסם מודעה בעיתונים או לפנות למכוני מיון והשמה. לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות משלה, והן מושפעות מכמה תנאים: מידת הדחיפות בהשגת העובד (עובד שיפרוש בעוד 3 חודשים מאפשר זמן רב יותר לבדיקות ולבירורים מאשר עובד שפוטר מעכשיו לעכשיו), התקציב המיועד להשקעה בגיוס, מידת המקצועיות הנדרשת מהעובד ועוד.

 

ניתוח עיסוק

 

הצלחה בגיוס העובד מתבטאת, בין היתר, בוותק שהוא צובר, בתפוקות שלו, בהחזר ההשקעה על הכשרתו, בהשתלבותו החברתית ועוד. כדי להגדיל את הסיכויים להעסיק את המועמד הטוב ביותר לך ולעסק, מומלץ לבצע "ניתוח עיסוק": הגדרת המאפיינים של התפקיד, הכישורים הנדרשים, הניסיון הנדרש, טווח הגילאים המועדף, הפעולות שהתפקיד דורש ועוד. כדי לעשות זאת, יש צורך להגדיר, בצורה מקצועית, מה הם המיומנויות והכישורים הנדרשים לתפקיד ולחפש את המועמד המתאים ביותר. אפשר, בנוסף, לפנות לספקים וללקוחות, שמכירים את העסק, ולשאול מה, לדעתם, חשוב שיהיה אצל בעל התפקיד אותו אתה מגייס: אופי העבודה מולם? הכישורים הנדרשים? רמת העבודה ושיתוף הפעולה איתם? ועוד. לאחר שתעשה כן, תוכל לקבל תמונה מפורטת על דמות העובד שאתה מחפש. אם אין לך המידע והיכולת לעשות זאת בצורה יסודית, מומלץ שתיעזר במקצוענים בתחום משאבי האנוש.

נסה לברר עם עצמך ואולי עם הקרובים לך, מה מאפיין את העובדים הטובים והוותיקים אצלך בעסק. כך תוכל להבין אילו תכונות נדרשות מהעובד החדש כדי לבצע את העבודה בצורה טובה. לעיתים, גם אם מדובר בעסקים בתחום דומה, נדרשות תכונות שונות במקצת.

 

נושא חשוב אחר הוא מה שאפשר לכנות "רוח החברה": התרבות הארגונית והערכים המובילים שלה. השאלה שתצטרך לשאול היא, האם העובד יתאים ל"רוח החברה"?

[["לא רק זה שאינו עובד כלל הוא בגדר הולך בטל, אלא אף זה שאינו מועסק בהתאם לכשרונותיו" (סוקרטס)]]

 

* מתוך הספר: "מעסק שורד לעסק מצליח – ניהול ללא חריגה בבנק".

עומדים לגייס עובדים חדשים לעסק? חברת נתיב תעזור לכם לבצע זאת נכון!  חייגו עכשיו 03-6081911!